Kto jest kim w software housie?

Kasia Wolska on 18 października 2017

Kto jest kim w software housie?

Dobra znajomość zakresu działań osób z którymi się współpracuje ułatwia komunikację i przez to polepsza efektywność współpracy. Role przypisane stanowiskom nie zawsze są jednak oczywiste – zwłaszcza w branży IT. Dlatego dzisiaj, bez ogródek, rozpisujemy kompetencje osób pracujących w software house.

Project Manager – to osobnik, który poprowadzi Twój projekt i sprawi, że pomysł zostanie zmaterializowany. Dzięki niemu powstanie specyfikacja, wycena oraz harmonogram. To on będzie pośredniczył w komunikacji pomiędzy Tobą a deweloperami, a także innymi członkami zespołu, przekładając wszystkie zawiłości techniczne na język biznesowy (i na odwrót). Jego osoba będzie bacznie pilnować czy wszystkie funkcje są zgodne z ustaleniami, czy zaplanowane zasoby są odpowiednie oraz czy wszystko przebiega po Twojej myśli.

Quality Assurance – inaczej tester. To poszukiwacz tzw. bugów, czyli wszelkich błędów, które powstały w procesie developmentu. Jego zadaniem jest napisanie scenariuszy testowych, czyli określenie ścieżek użytkownika, a następnie sprawdzenie czy wszystkie poprawnie działają. Zawsze wie, co zrobić aby zepsuć system zanim zrobią to inni i jak sprawić, żeby po wypuszczeniu produktu nie udało się to nikomu innemu.

CEO – To wizjoner, często ojciec założyciel i twórca software house’u. Dba o strategię firmy, cele długofalowe, pracowników oraz klientów. Zajmuje się sprawami trudnymi, wysokiej rangi. Reprezentuje firmę i podpisuje wszystkie ważne dokumenty.

CTO – To leader zespołu developerów. Posiada kompetencje techniczne oraz miękkie. Kiedyś programował, a teraz przerzuca swoją uwagę na zarządzanie. Ze względu na rangę i kompetencję sprawy nie do rozwiązania pozostają na jego głowie.

COO – Wie kto z kim, jak, po co i dlaczego. Ma świadomość wszystkich procesów, które przebiegają w firmie. Nic nie umknie jego uwadze: zarządza zasobami, planuje i ustala harmonogramy. Ma moc sprawczą.

UX and UI Graphic Designer – projektuje piękne i użyteczne rzeczy. Zna się na kolorach, kształtach i wie co spodoba się Twoim klientom. Jego zadaniem jest nie tylko zachwycanie ludzi (przyciąganie), ale również wywieranie na nich długotrwałego wpływu (zatrzymywanie). Wie gdzie użytkownicy kierują wzrok i jak sprawić by kierowali go gdzieś indziej.

iOS Developer – jego ulubionym telefonem jest iPhone, jego ulubionym owocem jabłko. Doskonale orientuje się we wszystkich kruczkach i nowościach związanych z urządzeniami z systemem iOS. Tworzy oprogramowanie w sposób skrupulatny i dociekliwy, sprawia, że urządzenia marki Apple poddają się jego woli.

Android Developer – programuje na wszystkie urządzenia z oprogramowaniem Android, co oznacza uwzględnianie setek rodzajów urządzeń. Musi dbać o wiele aspektów i parametrów jednocześnie przewidując konsekwencje swoich poczynań lepiej aniżeli niejeden sztukmistrz.

Web Developer – renesansowy l’uomo universale, człowiek o szerokim spektrum możliwości. Włada zarówno umiejętnościami z zakresu backendu – projektowanie logiki aplikacji, udostępnianie danych i przechowywanie ich, jak i frontendu – budowanie części wizualnej i projektowanie interakcji z użytkownikami. Przeważnie osiąga biegłość w jednym lub drugim obszarze skupiając swoją uwagę na warstwie logicznej i serwerowej (wtedy mówimy o Backend Developerze), lub warstwie wizualnej (wtedy mówimy o Frontend Developerze). Czasami jednak zdarza się, że działa w obydwu obszarach – wtedy nazywany jest tzw. Full Stack Developer. Najczęściej w środowisku naturalnym jednak możemy spotkać podział stanowisk. Granice są nieostre i przeplatają się wywołując sporą konsternację u osób, które nie pracują w branży IT. W uproszczeniu powiedzieć można, że Backend Developer zajmuje się sprawami niewidocznymi, a Frontend Developer zbiera wszystkie pochwały.

Business Developer – nawiązuje kontakty, rozmawia z klientami, dba o relacje ze światem. Poszerza horyzonty firmy i pozyskuje zlecenia. Wie jak obchodzić się z ludźmi, bawić z nimi i negocjować. Jest odpowiedzialny za pierwszy kontakt z klientami i domykanie transakcji. Sprawia, że firma wypływa na nieznane morza i zdobywa nowe terytoria.

Business Intelligence Specialist – przygląda się, analizuje i weryfikuje. Dzięki niemu wiadomo jakie działania są skuteczne. Uwielbia dane, wykresy i schematy, w które skrupulatnie się wpatruje. Odpowiada za rekomendacje, zmiany i rozwój produktu.

Office Manager – wie czego brakuje i co trzeba załatwić. Zajmuje się płatnościami, przepływami i zamówieniami. Stwarza odpowiednie warunki dla pracowników, tak aby maksymalnie skupiali się na wykonywaniu swojej pracy.

Marketing Manager – Dba o to abyś miał stały kontakt z informacjami na temat firmy i by komunikaty odpowiadały Twoim potrzebom. Zajmuje się obecnością w sieci, relacjami z partnerami, komunikacją zewnętrzną i wewnętrzną. Tworzy treści i wymyśla. Powie Ci dlaczego warto wybrać jego firmę, a nie firmę konkurencyjną.

, , , , , , , , , , , , , ,

Przeczytaj również

Po co nam MVP?
Po co nam MVP?

Tworząc produkt dla klienta, chcemy aby jak najpełniej zaspokajał…